Problemen met concentratie: een typisch gebeuren in de klas
Als een kind problemen heeft met concentratie, dan wordt dat nogal vlug vastgesteld in de klas. Voor ouders kan dat vaak aankomen als een donderslag bij heldere hemel. Zij zien hoe hun kind thuis uren lang kan spelen met sommige dingen, hoe zou het dan concentratieproblemen kunnen hebben?
Concentratieproblemen kan je echter pas vaststellen als men taken moet doen die opgelegd zijn. Als je kind thuis uren lang met speelgoed bezig is waar het zelf voor gekozen heeft, dan is het niet abnormaal dat het zich daar perfect op kan concentreren. In de klas, en dan vooral op het einde van de kleuterklas en in het begin van de lagere school, moet je kind echter werken aan opgelegde taken. Als het echt concentratieproblemen heeft, kan het pas dan vastgesteld worden.
Men spreekt van concentratieproblemen als iemand niet lang en niet intensief genoeg aan een opgelegde taak kan bezig zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van de leeftijd. Een zesjarig kind kan je niet even intensief en even lang aan een taak laten werken dan een kind van pakweg 12 jaar.
Hoe stel je problemen met concentratie in de klas vast?
Als een kind problemen heeft met concentratie in de klas, dan wordt dat niet zomaar met de natte vinger vastgesteld. Om een concentratieprobleem vast te stellen is grondig onderzoek nodig. Zo zal er in de klas iemand worden uitgenodigd (vaak van het CLB) die het kind komt observeren tijdens de les. Deze persoon turft dan hoeveel malen het kind afgeleid wordt en noteert meteen waardoor het wordt afgeleid. Ook wordt gekeken hoe het kind naar opdrachten luistert. Begrijpt het kind de opdracht of is het kind tijdens deze fase door externe factoren afgeleid? Dezelfde persoon zal het kind ook observeren in een spelsituatie. Hoe lang blijft het kind op de speelplaats hetzelfde spel spelen binnen dezelfde groep? En hoe gemotiveerd neemt het kind aan het spel deel?
Ook zal er geobserveerd worden naar overbeweeglijkheid. Problemen met concentratie en overbeweeglijkheid gaan vaak hand in hand.
Hoe de concentratie in de klas verbeteren?
Er zijn mogelijkheden om de concentratie in de klas te verbeteren. Als een kind concentratieproblemen heeft, dan vertonen ouders nogal vaak de reflex van “laat het kind zo dicht mogelijk bij de leerkracht zitten”. Het is maar zeer de vraag of dit een goede oplossing is. Als een kind dicht bij de leerkracht zit, dan zit het eigenlijk op de drukste plaats in de klas. Zaken die men moet afgeven, extra uitleg vragen, het zijn allemaal dingen die in de buurt van de leerkracht gebeuren. Als een kind concentratieproblemen heeft, dan zit het dus beter misschien wat van de leerkracht verwijderd.
Tegenwoordig is men heel gul met het voorschrijven van medicatie bij concentratieproblemen. Nochtans is deze medicatie niet geheel onschuldig. Een gezonder alternatief voor die medicatie zijn Bachbloesems. Vooral Bachbloesem mix 42 is perfect geschikt om problemen met concentratie aan te pakken. Bachbloesems zijn ongevaarlijk, vertonen geen bijwerkingen en zijn niet verslavend. Daarom wordt Bachbloesem mix 42 niet onterecht de gezonde en natuurlijke vorm van Rilatine genoemd.